Ti is tervezgetitek már a nyaralást? Netán ez lesz az első közös repülős utazásotok? Gondoltam utánajárok, mégis mire kell számítani, ha picivel szeretnénk repülni. Azonban azt tapasztaltam, hogy ahány légitársaság, annyi szokás. Nem könnyű eligazodni az egyes légitársaságok szabályain, és ráadásul nehéz bármilyen információt megtudni tőlük, mert, ha van is magyarországi iroda, akkor is csak a géppel beszélgethetünk, és sok-sok gomb nyomkodás után az a vége, hogy olvassa el a tájékoztatót a honlapon.
A facebookon az esetek 90%-ban le van tiltva az üzenetküldés (tisztelet a kivételnek), így eléggé zsákutcába jutunk, ha tájékozódni akarunk. Ha mázlink van, akkor az utazási iroda (már ha azzal utazunk) elég tájékozott a témában, és tud érdemben válaszolni a keresztkérdéseinkre, ha nem, akkor maradnak a szájhagyomány útján terjedő legendák, ami vagy bejön, vagy nem. Nem hagyott nyugodni ez a téma, és megpróbáltam utána járni néhány kérdésnek, ami talán hasznos lehet, ha épp tervezési fázisban vagytok. Ebben Kenderes Bálint, a B2Sky Travel utazási iroda ügyvezető igazgatója volt segítségemre, aki számos hasonló kérdéssel találkozott már pályafutása során.
Mennyi idős kortól kell teljes árú jegyet váltani a gyerekekre?
Sokféle légitársaság van, és a különböző társaságok eltérő szabályokat, módszereket alkalmaznak. Így a gyermekkedvezmények alkalmazása sem egységes.
Általánosságban elmondható, hogy a társaságok 0-2 éves korig nem alkalmaznak díjat, vagy a felnőtt ár kb. 10%-át számolják fel.
Ahol azonban számolnak díjakat, ott több különböző babáknak szóló speciális szolgáltatást is szoktak nyújtani. A csecsemők a szülővel együtt utaznak, ezért ők nem is kapnak külön ülést, hanem a szülők ölében ülnek. Utazás közben természetesen a babák is kapnak biztonsági gyermekövet, melyet a szülő övére kell erősíteni.
Felvihető-e a fedélzetre babakocsi a repülőút során? Amennyiben igen, milyen kritériumoknak kell megfelelnie?
A repülőút során a babakocsikat a légitársaságok külön felár nélkül, a jegyhez érvényes csomag kereteken felül kezelik. Általánosan elmondható, hogy a fedélzetre, azaz a repülőgépbe babakocsi nem vihető fel. Ezt a legtöbb légitársaság nem engedélyezi, vagy szabályzatban úgy fogalmazza meg, hogy az adott gépen a rendelkezésre álló szabad hely függvényében vihető fel a babakocsi. Ez praktikusan azt jelenti, hogy minden járaton számítani kell rá, hogy ha tele van az adott repülőgép, és/vagy több gyermek utazik egy gépen, vagy az utasok sok fedélzeti csomaggal utaznak, akkor nem fog felférni a mi babakocsink.
Azonban a fedélzetre legjobb estben is csak az ún. esernyőre csukható babakocsik kerülhetnek, melyeknek az összecsukott mérete nem haladja meg a 15x30x100 cm-t. A Budapestről induló charter járatok esetében számítsunk rá, hogy nem tudjuk felvinni a babakocsikat, mivel ezek a járatok általában tele vannak, és szinte biztosan sok gyermekkel utazó lesz rajta.
Ugyanakkor a repülőtéri procedúra helyenként elég hosszadalmas, és nem elvárható sem a babakocsis gyerekektől sem a szülőktől, hogy időnként órákon át ácsorogjanak babakocsi nélkül. Budapesten és a legtöbb repülőtéren nem kell leadni az utas felvétel során (check-in pult) az összecsukható babakocsikat, hanem azzal egészen a repülőgépig vihetjük gyermekünket, és a repülőgép ajtajában a földi személyzet elkéri azt. A babakocsit leszállás után, vagy a repülőből való kiszálláskor, esetleg elsőnek kihelyezve a poggyász szalagokon kapjuk vissza.
A babakocsik leadása kényes pont szokott lenni a gyakorlatban. Ahhoz, hogy ne érezzük magunkat kellemetlenül, és ne maradjon semmi fontos a kocsi zsebeiben, érdemes előre készülni, és a beszállítás megkezdése előtt a kocsiban tárolt egyéb játékokat, kedvenceket kivenni.
Babával utazás során milyen egyéb poggyászt adhatunk fel térítésmentesen?
A légitársaságok poggyászszabályzata sajnos az utóbbi években nagyon összetett és bonyolult lett. Mivel a gyermekek jegyét a vele utazó felnőttek jegyével együtt vásároljuk, így a jegyben foglalt poggyász méret és mennyiség lesz az irányadó a gyerekek jegyéhez foglalható poggyász mennyiség esetén is.
0-2 éves kor között jelentősen csökkentetett díjtétellel utaznak a csecsemők és így általában nem tartozik ehhez a jegyhez feladható – azaz nem a fedélzeten magunkkal vitt – poggyász.
Ha babával utazunk, felvihetünk-e plusz kézipoggyászt vele? Amennyiben igen, milyen feltételekkel, és mit tehetünk bele?
Kézipoggyászként legtöbbször maximum 8-10 kg súlyú kézipoggyász méretű táskát vihetünk magunkkal a fedélzetre. A kézipoggyászok konkrét mérete légitársaságonként eltérő. Ez lehet 40×30×20 cm, de van ahol az 55x25x20 cm is belefér. Ezen kívül szinte mindegyik légitársaság ingyenesen kezeli az összecsukható babakocsik szállítását.
Kisgyermekkel elsők között szállhatnak be a repülőgépbe a családok még azoknál a társaságoknál is ahol az elsőbbségi beszállítás extra feláras.
Ugyanakkor néhány légitársaság a 2 év alatti gyermek jegyéhez kedvezményesen engedi foglalni a feladandó poggyászt, ezért a családi utazásnál érdemes utánajárni, hogy hogyan tudjuk a legköltséghatékonyabban feladni a poggyászainkat.
A kézi poggyászban érdemes külön figyelni a folyadékokra. A felvitt összes folyadéknak gyári csomagolású, terméknek kell lennie, amelyen fel van tüntetve a maximális töltési mennyiség. Valamint ezeket átlátszó, zárható műanyag zacskóban kell az utasbiztonsági átvilágításkor külön kitenni. Ebből a szempontból folyadéknak tekintik a krém, zselé állagú termékeket is, pl. a popsikrém.
A gyermek számára a repülőútra szánt bébiétel, cumisüvegben innivaló valamint a szükséges gyógyszerek is kerülhetnek kézi poggyászba, azonban ezek valódiságának bizonyítását kérhetik az ellenőrzésnél, például megkóstoltathatják azt a szülővel.
Van-e lehetőség saját gyerekülést felvinni a fedélzetre? Ha igen, milyen paramétereknek kell megfelelnie?
Autós gyermekülést elméletben felvihetünk a repülőgépre. A légitársaságok többsége ezt megengedi. Különös kitételeket nem alkalmaznak az autósülésre vonatkozó szabályzatokban legtöbbször így szerepel: „amennyiben az ülés repülőn is használható, és ötpontos biztonsági övvel rendelkezik”. Európai autós ülések esetében az ülésen CE matricának és „Certified for use on aircraft” (Repülőgépen használható) feliratnak kell szerepelnie. Az ülést be kell tudni kötni a repülőgép biztonsági övével az ülésbe. Isofixes rögzítési megoldással a repülőgépeken még nem találkoztunk.
Fontos kitétel az autósülés szélessége, ami általában 40-44 cm maximális határig megjelölt. Az autósülésnek be kell férnie a repülőgép ülésének karfái közé. Előfordulhat, hogy egy légitársaságon belül is van eltérés attól függően milyen repülővel utazunk az adott szakaszon. Az üléseket legtöbbször menetiránnyal azonos irányba, előre nézve kell bekötni.
Egy felnőttel maximum 2 gyerek részére lehet felvinni autósülést, ennél több autósüléssel utazó gyermek esetén több felnőtt szükséges. Az autós gyermekülés használatához a 2 éven aluli gyermeknek is külön ülőhely megvásárlása szükséges.
A gyakorlatban azonban javasoljuk, hogy a szülők gondolják végig a teljes utazást autós gyermekülés használatával. Az üléseket el kell vinni a repülőtérre végig vinni a teljes beszállítási folyamaton, majd leszállásnál megismételni az egész procedúrát. Mindenképp csak gyakorlott repülős utazóknak ajánljuk.
A hagyományos légitársaságok hosszú távú járatain (jellemzően 4-5 órát meghaladó repülések esetén) mózeskosarakat is lehet igényelni. Ezek a mózeskosarak felakaszthatók a repülő belső falára, így a 0-6 hónapos gyermekek (60-70 cm magasságig) kényelmesen és biztonságosan utazhatnak.
Az alábbi táblázatokban igyekeztem az egyes légitársaságokra vonatkozóan összefoglalni az információkat. Azt azonban fontos megemlítenem, hogy ezek a ma érvényes szabályzatok, amik változhatnak. Időpont és desztináció függvényében is lehetnek eltérések!
A cikk a Babaszafari oldalán jelent meg. Az eredeti szöveg az alábbi linken olvasható: https://babaszafari.blog.hu/2020/02/24/vigyazat_baba_a_fedelzeten